Wycieczka do Ojcowa

Poniżej znajduje się propozycja wycieczki do Ojcowa od strony Smardzowic. Umożliwia ona przejście i zwiedzanie wszystkich najważniejszych atrakcji Ojcowskiego Parku Narodowego.

Zobacz trasę na mapie

Cała wycieczka do Ojcowa zajmuje około 6h. Poniżej, strzałkami zaznaczone zostało najbardziej optymalne przejście. Niestety, mapa turystyczna nie jest aktualna i nie zawiera wszystkich szlaków.

Ojców - Smardzowice trasa, szlak
Na wycieczkę z Krakowa możemy wybrać się samochodem lub komunikacją miejską (linia nr 267 z pętli Krowodrza Górka). Samochód możemy zostawić nieopodal pętli autobusowej (zaznaczona czerwonym kółkiem) lub przy placu zabaw (jest mały parking – DARMOWY). Dzięki temu możemy udać się do Ojcowskiego Parku Narodowego i wrócić zupełnie innym szlakiem, docierając do samochodu bez problemu -mamy bowiem do dyspozycji dwie drogi.

Zostawiając samochód w Smardzowicach lub wysiadając z autobusu (końcowy przystanek, nie musimy się więc obawiać że źle wysiądziemy) musimy cofnąć się kilkadziesiąt metrów do cmentarza, a następnie skręcić w prawo (zielona strzałka na mapce po lewej). Tą drogą dojdziemy do ścieżki, która prowadzi do szlaku widokowego [ZIELONY]. Po drodze mijamy winnicę (kamienne ogrodzenie, drewniana brama po lewej stronie) Krokoszówka Górskaktóra leży na szlaku małopolskich winnic. Warto tam zaglądnąć – zadzwonić wcześniej, umówić się na oprowadzanie, wejść kupić wino do degustacji. Polecam!

Poniżej zaznaczona została trasa, jaką proponujemy (na niebiesko wyróżniono wszystkie punkty które warto zobaczyć i które są wymienione w opisie na naszej stronie).

Wycieczka do Ojcowa
Mapa z wycieczki do Ojcowa

Idąc drogą dojdziemy do ścieżki, która skręca w lewo – tą drogą dojdziemy powoli do pierwszego oznaczenia ZIELONEGO szlaku widokowego.
Po drodze będziemy mijać ciekawe formacje skalne oraz płytką jaskinię. Następnie przed nami ukaże się kilka punktów widokowych, z których rozpościera się widok na Dolinę Prądnika.

Tym szlakiem dojdziemy do Jaskini Ciemnej. Niestety, aby zaopatrzyć się w bilety należy zejść trasą na sam dół, a następnie kupić je w kasie u podnóża Góry Koronnej. Potem trzeba wrócić się na górę. Najlepiej (jeśli idziemy w grupie) wysłać jedną osobę, aby zeszła i kupiła bilety dla wszystkich.
Kiedy już będziemy je mieć, razem z przewodnikiem wejdziemy do środka. Tutaj uwaga, warto wcześniej zapoznać się z informacjami o jaskini, ponieważ panują tam specyficzne warunki (temperatura to około 7°C).

Po wyjściu z jaskini i zejściu na sam dół, mijamy znajdującą się po lewej kasę oraz toaletę (po prawej). Toaleta jest automatyczna i płatna – warto mieć w zapasie drobne.

Toaleta koło Kasy - Jaskinia Ciemna
Następnie asfaltem kierujemy się na lewo i wracamy się kilkadziesiąt metrów. Dojdziemy wówczas do Bramy Krakowskiej i Źródełka Miłości, które widoczne były już w trakcie wcześniejszej wędrówki. Dalej podążamy szlakiem NIEBIESKIM.

Więcej informacji na temat: Brama Krakowska

Po przejściu przez Bramę Krakowską, dochodzimy do szlaku CZARNEGO, prowadzącego prosto do Groty Łokietka. Tu zakupimy bilet bez problemów i wejdziemy – również z przewodnikiem! Opowie nam on o historii i walorach przyrodniczych OPN.
Uwaga! w tej jaskini też jest zimno! (ok. 8ºC)

Następnie wracamy się szlakiem CZARNYM na drogę asfaltową do Ojcowa, mijając po drodze ruiny zamku, skałę widokową oraz staw rekreacyjny który zamieszkują pstrągi Ojcowskie. W licznych restauracjach będzie można skosztować lokalnego przysmaku.

Ociec u Skały - Zamek Kazimierzowski

Wycieczka do Ojcowa

Teraz możemy wybrać dwa warianty. Albo wejść na ŻÓŁTY szlak (skręcić w lewo z drogi) lub od razu skierować się asfaltem w kierunku centrum Ojcowa. W samym Ojcowie czekają na nas muzeum oraz ruiny zamku. Wybierając szlak żółty, a następnie na skrzyżowaniu tras w Dolinie Sąspowskiej szlak ZIELONY, przejdziemy przez okoliczne łąki, potoki i poznamy walory przyrodnicze tego miejsca.

Oczywiście wycieczkę można wzbogacić i kierując się dalej szlakiem żółtym nie schodzić do Ojcowa, ale dojść aż do zamku w Pieskowej Skale i pod Mauczgę Herkulesa, a następnie wrócić z powrotem. Taka wycieczka wymaga większej sprawności fizycznej i odpowiedniego zapasu jedzenia i wody. Trasa do Pieskowej Skały nie jest obsiana sklepami i nie ma możliwości dokupienia brakujących nam smakołyków, czy zaopatrzenia się w wodę.

Z Ojcowa wracamy drogą asfaltową. Przy postoju koni, po przejściu kilkunastu metrów, pojawi się zejście na lewo na czerwony szlak rowerowy. To nim wrócimy do Smardzowic (pętla, parking), od północnej strony. Wybór powyższej trasy umożliwia nam zwiedzenie najważniejszych punktów w Ojcowskim Parku Narodowym, bez powielania drogi tymi samymi szlakami.